BERORIENTASIKAN HASIL (OUTCOME ORIENTED)

by 06:12:00 0 comments
Image result for jimmy choo designer
                                                    

Salah satu ciri yang mesti ada pada seorang usahawan yang berjaya ialah semangat berorientasikan hasil.Usahawan yang berorientasikan hasil mementingkan pencapaian atau hasil yang diperoleh pada kemudian hari. Usahawan ini akan lebih bersifat berdaya saing dan akan mendapat hasil yang lebih bermutu dan berkualiti.

Usahawan yang berorientasikan hasil akan sentiasa mencuba untuk menghasilkan sesuatu yang baru bagi memenuhi keperluan dan kehendak pengguna dia pasaran. Ini dapat memperluaskan lagi pasaran serta pengguna sesuatu barang atau perkhidmatan. Objektif utama usahawan yang bercirikan orientasi hasil ini sentiasa melihat ke depan untuk melihat peluang yang mungkin hadir pada masa kelak dan bagaimana untuk mengambil kesempatan daripada peluang-peluang tersebut

Sebagai contoh usahawan yang bercirikan berorientasikan hasil adalah seorang yang amat dikenali di negara kita iaitu Datuk Jimmy Choo seorang pereka kasut yang terkenal.  Beliau berasal dari Pulau Pinang dan dilahirkan disana pada 1961. Datuk Jmmy Choo mula berminat dalam pembuatan kasut apabila beliau sering membantu ayahnya membuat kasut di mana ayahnya seorang tukang kasut yang berpengalaman.Kasut jenama Jimmy Coo dikenali ramai kerana kasutnya yang berilhamkan alam semula jadi.

Dato Jimmy Choo juga adalah seorang usahawan yang bermula dari bawah sehinggalah beliau dapat mencipta namanya dia persada dunia dengan segala titik peluhnya. Dengan minat yang  mendalam dalam bidang pembuatan kasut,Dato Jimmy Choo meneruskan pendidikannya dalam bidang pembuatan kasut dan fesyen di London.Pada mulanya,bapanya yang menanggung pendidikannya tapi disebabkan kesempitan wang,beliau terpaksa menanggung pendidikannya sendiri  sehingga tamat pengajian dengan bekerja separuh masa.Setelah selesai pengajiannya,beliau telah membuka kedai kasut yang disewanya sendiri. Dalam masa empat tahun beliau mengusahakan kedai kasut itu,segala titik peluhnya tidak membuahkan hasil .


Walaupun begitu,bagi seorang usahawan berorientasikan hasil,beliau tidak akan mudah berputus asa begitu sahaja sehingga sagala titik peluh usahanya dapat diterima oleh orang ramai.Setelah empat tahun mengalami kegagalan dalam perniagaannya,rekaan kasut beliau mula mendapat perhatian oleh majalah Vongue antara majalah fesyen yang terkenal di United Kingdom.

Pada tahun 1990,kasut rekaan beliau mula mendapat perhatian orang ramai dan menjadi terkenal apabila Puteri Diana telahmenempah kasut dari beliau untuk dipakai semasa majlis-majlis rasmi.Dari itu,kasut rekaan Datuk Jimmy Choo semakin melonjak naik ke seluruh dunia.Selain itu, kasut rekaan Datuk Jimmy Choo di bawah Jimmy Choo Ltd menjadi pilihan kebanyakan artis-artis di seluruh dunia dan juga dipakai dalam filem-filem antarabangsa. Secara tidak langsung beliau telah menaikkan nama Malaysia di peringkat antarabangsa dengan hasil kejayaan beliau. Sehingga kini syarikat beliau masih berdiri kukuh dan berkembang maju walaupun semakin ramai pesaing-pesaing baru dan lama bersaing untuk menaikkan nama rekaan masing-masing di persada antarabangsa.

Semangat berorientasikan hasil yang ada dalam diri Datuk Jimmy Choo telah menjadikan beliau seorang yang terkenal di mata dunia.Kejayaan Datuk Jimmy Choo telah menjadi inspirasi kepada setiap individu yang bercita-cita tinggi untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya. Pelbagai anugerah yang diperoleh oleh Datuk Jimmy Choo antaranya dianugerahkan dengan gelaran ‘Datuk’ oleh Sultan Pahang,mendapat anugerah gelaran ‘Profesor’ oleh University of the Arts London atas sumbangannya dalam bidang fesyen, merupakan rakyat Malaysia pertama yang mendapat anugerah “Order of the British Empire” OBE (Knighthood) oleh Permaisuri England, Queen Elizabeth II pada tahun 2002 dan dianugerahkan Darjah Setia Pangkuan Negeri daripada Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang yang juga membawa gelaran Dato’.



Unknown

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment