BERORIENTASIKAN PASUKAN (TEAM ORIENTED)

by 06:13:00 0 comments

                                          Image result for larry page
                 

Berorientasikan pasukan bermaksud kerjasama yang melibatkan semua pekerja di dalam satu organisasi tanpa mengira jawatan yang dipegang.Ia bermaksud seorang usahawan itu tidak hanya mengambil kira dirinya sahaja.Setiap keputusan yang dibuat dalam organisasi perlu melibatkan perbincangan dan semua persetujuan semua pihak dalam organisasi.Usahawan tidak bekerja secara individu tetapi secara berpasukan.Melalui kerja berpasukan,usahawan akan dapat menggembleng lebih banyak idea-idea yang bernas berbanding kerja bersendirian.Di dalam orientasi pasukan,usahawan selalu berpegang kepada prinsip bahawa tidak ada sesiapa yang lebih berkuasa dalam perniagan dan setiap orang mempunyai hak untuk menyuarakan pendapat masing-masing.

Salah seorang usahawan yang sangat mementingkan oreintasi berpasukan ialah pengasas Google, Larry Page yang dilahirkan pada 26 Mac 1973 di Lansing,Michigan,United Stated. Sikap berorientasikan pasukan yang ada dalam diri beliau telah menjadikan Google sebagai syarikat gergasi internet yang meletakkan kegembiraan pekerja mereka sebagai fokus utama. Buktinya,Pengarah Google Malaysia,Sajith Sivanandan menyatakan bahawa kejayaan google hari ini adalah disebabkan syarikat Google yang memberi penekanan menyeluruh kepada pekerjanya.

Larry page adalah seorang yang lebih mengutamakan kemampuan berbanding pengalaman seseorang.Bagi beliau,pengalaman seseorang itu tidak menjanjikan beliau adalah seorang yang berkemampuan tetapi seorang yang berkemampuan itu tidak memerlukan pengalaman untuk mencipta kejayaan.Di samping itu,Larry Page memberi keizinan kepada jurutera Google untuk mengejar impian mereka dengan menggunakan 20 peratus daripada masa kerja untuk menumpukan kepada projek sampingan sendiri yang boleh mendatangkan manfaat kepada syarikat dan pengguna di pasaran.Beliau sangat mendorong pekerjanya berusaha untuk mengekalkan budaya berpasukan yang sering dikaitkan dengan  syarikat permulaan ,di mana semua orang adalah penyumbang kepada kejayaan sesebuah syarikat kerana beliau berasa selesa berkongsi idea dan pendapat dengan pekerjanya.

Hal ini juga lebih membuktikan Larry Page adalah seorang yang sangat mementingkan orientasi berpasukan adalah apabila pekerja –pekerja di syarikatnya digalakkan menggunakan mana-mana saluran sabagai platform untuk menyampaikan idea dan pemikiran mereka.Beliau juga selalu mendorong pekerjanya menjawab solan-soalan berkaitan syarikat Google  melaui Googleist.

Googleist  merupakan keji selidik yang terbesar di Syarikat Google yang berfungsi  untuk mendapat maklum balas mengenai beratus-ratus isu dan membolehkan beliau  dan eksekutif lain memberikan tumpuan kepada mana-mana bidang yang perlu dibaiki.Semasa hari mingguan mesyuarat atau TGIF( Thanks God It’s Friday), ahli Google boleh bertanya soalan-soalan secara terus kepada Larry Page dan eksekutif lain tentang isu-isu syarikat melalui saluran e-mel.

Pejabat dan kafe yang bercorak kreatif dan inovatif yang di bawah idea Larry Page juga  bertujuan untutk menggalakkan interaksi pekerja  dari jabatan yang berbeza dalam organisasi. Hal ini juga dapat mencetuskan perbualan mengenai kerja sambil berehat dan bermain.Syarikat Google memang dikenali dengan syarikat yang banyak menyediakan pelbagai kemudahan kepada pekerja-pekerjanya.Antara kemudahan yang disediakan ialah skuter elektrik yang bertujuan untuk memdahkan pekerja untuk pergi ke bahagian-bahagian bangunan pejabat lain.

Sikap orientasi pasukan  yang diamalkan oleh Larry Page telah membawa kejayaan Syarikat Google yang memiliki 55,600 orang pekerja dan juga menjalankan perniagaannya melebihi 40 buah negara di seluruh dunia. Selain itu, beliau telah muncul sebagai “business person of the year for 2014, seperti  pengasas Alibaba, Jack Ma dan Pengasas Facebook, Mark Zurkerberg dalam majalah Fortune.

Unknown

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment