PROAKTIF (PROACTIVE)

by 06:13:00 0 comments
                                              Image result for steve job
Usahawan  proaktif ialah usahawan yang akan bertindak dengan lebih agresif dalam segala tingkah laku dan tindakannya dalam perniagaan.Beliau haruslah mempunyai matlamat dan wawasan yang tinggi untuk maju selangkah lebih hadapan  berbanding dengan orang-orang lain.Usahawan yang proaktif akan sentiasa berfikiran lebih kreatif dan inovatif untuk menghasilkan barangan dan perkhidmatan yang terbaik dalam dunia perniagaan.
Seorang usahawan yang bersifat produktif ialah seorang usahawan yang beriniasitif tinggi dan bertanggungjawab terhadap setiap keputusan yang dibuatnya.Seorang usahawan yang produktif juga akan sentiasa berfikiran positif apabila mendapat aduan-aduan yang negatif tentang produknya.Beliau tidak akan cepat marah tetapi akan bersikap lebih terbuka dan menerima segala kritikan itu untuk membaiki segala kelemahan yang ada pada dirinya dan seterusnya berusaha lebih keras untuk mencapai kejayaan yang cemerlang
Sebagai contoh,Steeve Jobs atau nama penuhnya Steven Paul Jobs yang merupakan usahawan berbangsa Amerika Syarikat yang merupakan pengasas,pengerusi dan bekas CEO of Apple Inc. Beliau dilahirkan pada 24 Februari 1955 di San Francisco,Amerika Syarikat.
Steeve Job merupakan seorang usahawan yang mempunyai ciri proaktif. Beliau bersama Steve Wozniak (pengasas bersama Apple), Mike Markkula dan lain-lain membangunkan dan memasarkan salah satu barisan komputer peribadi yang berjaya di pasaran pada April 1976.Sebenarnya,mereka mencipta sendiri komputer itu  hanya dengan bermula dengan wang sebanyak USD1,300(RM 3900) yang diperoleh daripada hasil jualan kalkulator saintifik milik Stephen Gary Wozniak dan Volkwagen milik Steeve Jobs di garaj rumah keluarga Steeve Jobs.
Steeve Jobs lebih dikenali sebagai seorang yang tegas dan keras dalam memimpin mengikut caranya sendiri.Beliau dilihat sebagai seorang pemimpin yang bijak dan mempunyai visi yang idealistik iaitu ‘menghasilkan komputer sebagai suatu alat untuk mengubah dunia’ dan ini membuatkan ramai yang tertarik untuk bekerja dengannya.
Pencipta  iPod dan iPhone ini meletakkan tanda aras yang tinggi untuk inovasi di mana beliau merupakan CEO yang sangat obses dalam memastikan produk-produk Apple sempurna dalam setiap perkara.Steeve Jobs akan sentiasa memastikan produk-produknya adalah yang terbaik kerana beliau percaya ‘ jika anda menghasilkan sesuatu yang hebat,maka setiap orang akan mahu  menggunakannya’.Dedikasi beliau pada penemuan baru dan kecemerlangan ini telah menjadikan Apple sebagai simbol inovasi.
Bagi Steve Jobs, sesuatu produk yang dihasilkan tidak semestinya kerana pasaran memerlukannya, tetapi apa yang penting adalah untuk ‘menghasilkan produk yang pasaran mahukan sebelum mereka sendiri sedar mereka mahukannya’. Kerana itu Steve Jobs diketahui tidak berpegang pada kaedah kajian pasaran, grup fokus dan sebagainya tetapi dia menghasilkan produk yang beliau mahukan.

Steeve Jobs telah berjaya membentuk persepsi pelanggan dan peminatnya dengan beranggapan bahawa dalam kalangan pembelinya,mereka sebenarnya merupakan golongan sasaran yang terpilih.Dengan adanya ciri inisiatif dan proaktif,beliau tidak mengetepikan pandangan pelanggan sebaliknya menggunakan pandangan tersebut sebagai inspirasi.

Unknown

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment