RANGKAIAN ( NETWORK)

by 06:09:00 0 comments

                                                                Image result for robert kuok

Rangkaian  adalah satu ciri yang perlu ada dalam  perniagaan yang memainkan peranan penting untuk kejayaan usahawan. Sekiranya usahawan mempunyai rangkaian yang baik untuk pengguna luaran dan dalaman, ia akan menjadi mudah untuk usahawan memperolehi kelebihan terhadap peluang perniagaan dan menyelesaikan masalah mengenai perniagaan mereka. Hubungan rangkaian yang baik membolehkan usahawan mendapat sokongan dan kerjasama dari pelbagaia rangkaian. Oleh itu, setiap usahawan perlu membina kemahiran rangkaian kerana ia akan menjadi penunjuk arah kepada pencapaian sasaran dan objektif perniagaan.

Sebagai contoh,Robert Kuok Hok Nin.Robert Kuok ialah seorang usahawan gula yang terbesar di Malaysia dan juga telah dikenali di dunia. Bapa kepada beliau juga ialah pemilik kepada syarikat Tong Seng & Company yang bertapak di negeri Johor Darul Takzim.Sebelum Robert Kuok membuka syarikat sendiri, beliau telah bekerja dengan syarikat Mitsubishi Dhoji Kaisha yang menjual gula, garam dan tepung selepas tamat pengajian beliau.

Robert Kuok memulakan perniagaan sendiri sebagai permulaan beliau dalam bidang keusahawanan ini.Beliau ingin mencontohi bapanya yang mempunyai hubungan rapat  dengan pemimpin-pemimpin Melayu yang berada di Johor.Robert Kuok telah menubuhkan Malaysia Sugar Manufacturing Company pada tahun 1958 dengan kerjasama beberapa syarikat iaitu Mitsui Bussan Kaisha Ltd. dan Sugar Nissin Manufacturing. Selepas dari itu, pada tahun 1964, beliau telah membina sebuah syarikat gula yang pertama di Malaysia, iaitu Malayan Sugar Manufacturing dengan mendapat kuasa monopoli dari kerajaan.

Di samping itu, beliau juga membuka ladang tebu pertama negara iaitu Perlis Plantation di tanah milik kerajaan dengan bantuan daripada pihak Felda. Sekitar tahun 1970an, ladangnya diluaskan ke negara Indonesia dan menjadikan dia salah seorang pedagang gula utama dunia.

Robert Kuok juga telah mengambil keputusan untuk memberanikan diri melabur di negara yang bergolak seperti Indonesia dan Filipina ketika orang lain tidak berani melakukan apa yang beliau lakukan.Hasil daripada pelaburan itu,beliau telah berjaya menjalin hubungan yang kukuh dengan pihak berkuasa negara terbabit.


Unknown

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment